ХУСТСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД
ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
90400, Закарпатська обл., м. Хуст, вул. Івана Франка, № 18, телефон (03142) 5-19-87
Web-сайт – http://hs.zk.court.gov.ua E –mail: inbox@hs.zk.court.gov.ua ЄДРПОУ: 37891119
_______________ № __________ Президенту України
Порошенку П.О.
01220, м.Київ, вул.Банкова, 11
Прем’єр міністру України
Яценюку А.П.
01008, м.Київ, вул.Грушевського, 12/2
Голові Верховної Ради України
Гройсману В.Б.
01008, м.Київ, вул.Грушевського, 5
Депутатам Верховної Ради України
01008, м.Київ, вул.Грушевського, 12/2
Кабінету міністрів України
01008, м.Київ, вул.Грушевського, 12/2
Уповноваженому Верховної Ради
України з прав людини
Лутковській В.В.
01008, м.Київ, вул.Інститутська, 21/8
Міністру Юстиції України
Петренку П.Д.
01001, м.Київ, вул.Городецького, 13
Голові Державної судової
адміністрації України
Холоднюку З.В.
01601, м.Київ, вул.Липська, 18/5
Начальнику ТУ ДСА України
в Закарпатської області
Форкошу М.І.
88017 м. Ужгород вул. Загорська, 30
ВІДКРИТИЙ ЛИСТ
Шановні панове Президенте, Прем'єр-міністре та очільники органів державної влади України, просимо Вас розглянути відкритий лист працівників апарату Хустського районного суду Закарпатської області та вжити заходів для вирішення критичної ситуації у сфері виплати заробітної плати працівникам апарату суду.
Апарат Хустського районного суду Закарпатської області цілком підтримує відкриті листи працівників апарату Господарського суду Івано-Франківської області, Господарського суду Миколаївської області, Гайсинського районного суду Вінницької області та інші відкриті листи апаратів судів, з яким вони звертались до Вас з проханням урегулювати питання виплат працівникам апарату суду.
На додаток до аргументів, висловлених працівниками апарату Хустського районного суду Закарпатської області у зазначеному листі, хочемо звернути Вашу увагу на нижче викладене.
Заробітна плата є основним джерелом доходів державних службовців. Відповідно до заборон, установлених Законом України «Про засади запобігання корупції» від 07.04.2011 № 3206-VI, державний службовець позбавлений можливості отримувати додатковий прибуток від суміщення діяльності на державній службі з іншими видами оплачуваної діяльності, окрім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту. Підприємницька діяльність також заборонена, що є складовою антикорупційної політики.
Водночас реалії сьогодення (темпи поглиблення економічної кризи, стрімке зростання цін на комунальні тарифи й товари першої необхідності тощо) призведи до того, що розмір заробітної плати працівників апарату суду не забезпечує належний рівень їхнього життя, суперечить вимогам часу і, найголовніше, не відповідає тій відповідальності, яку несуть держані службовці під час виконанні своїх службових обов'язків.
Відповідно до Конституції України, а саме:
1) ч.1 ст.43 кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується – ми скористались даним правом, вільно вибрали свій шлях, а от можливості заробити собі на життя у нас немає;
- схеми посадових окладів працівників апаратів судів не переглядались з 2008 року (визначаються розміри посадових окладів Постановами Кабінету Міністрів України 1) від 09.03.2006 року №268; 2) від 06.02.2008 року №34), на даний час посадові оклади складають: керівник апарату – 1364 грн, заступник керівника апарату – 1296 грн, інших працівників – 1218 грн.
2) ч.4 ст.43 кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом – щодо належних та безпечних умов праці:
- апарат суду працює по 8 годин за ком’ютерами, основна маса яких застаріла не лише морально, але й технічно, що піддає працівників шкідливому опроміненню;
- у більшості судах практично відсутні належні санітарні умови праці (відсутні рукомийники і т.д.);
- кожен працівник апарату щоденно спілкується із громадянами, які приходять до нас із різними захворюваннями (в тому числі з відкритою формою туберкульозу, психічними захворюваннями) та негативним ставленням до судової влади;
- практично увесь той негатив, з яким приходять відвідувачі в суд, приймають на себе працівники апарату суду, що негативно відбивається на стані здоров’я працівників апарату суду.
3) ст..48 кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло, оплату житлово-комунальних послуг
- хочеться задати питання, Як можна говорити про достатній рівень для себе та сім’ї, отримуючи заробітну плату в розмірі 1200-1800 гривень, з урахуванням надбавок та премій, при такому збільшенні цін на продукти харчування, житлово-комунальні послуги, енергоносії? (причому, із зняттям обмеження на виплати суддівської винагороди (надбавки за вислугу років, збільшення окладу до 10 мінімальних заробітних плат), в судах не вистачить коштів на виплати працівникам апарату цих мізерних надбавок та премій);
- відповідно до «Правил поведінки працівника суду», ми як державні службовці – представники держави, її лице на місцевому рівні, маємо носити діловий одяг – Як на нашу зарплату придбати відповідний костюм та взуття? (при цьому не завдавши ущемлення своїй сім’ї в плані харчування, оплати комунальних послуг).
4) ст..47 кожен має право на житло: Держава створює умови, за яких кожен громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду.
- враховуючи становище в плані заробітної плати, таку можливість працівник апарату матиме при умові, якщо не буде оплачувати комунальні послуги, не купувати одяг та не харчуватись - відкладаючи кошти, десь за років 50.
Більшість працівників апарату Хустського районного суду Закарпатської області високоосвічені, мають вищу юридичну освіту зі стажем служби більше 5-ти років. Невже наша праця, на Вашу думку, така проста і некваліфікована, що ми маємо отримувати таку заробітну плату?
З 1 квітня 2015 року скасовано обмеження максимального місячного розміру суддівської винагороди, згідно з Законом України «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 №213-VIII.Крім того, скасовано обмеження максимального місячного розміру заробітної плати народних депутатів України, членів Кабінету Міністрів України, прокурорів, працівників державних органів, працівників Національного банку України.
Водночас 30.03.2015 у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону «Про Державну службу» № 2490, який передбачає виключення абзацу другого частини першої статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (у редакції Закону України. «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12.02.2015 №192-VIII). Пункт, який пропонується виключити з тексту Закону, регламентував установлення посадового окладу працівнику апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, у розмірі 30 відсотків посадового окладу судді місцевого суду.
Зазначені дії законодавців є несправедливими і дискримінаційними стосовно працівників апарату суду, посадовий оклад яких залишається на рівні однієї мінімальної заробітної плати відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої владі, органів прокуратури, судів та інших органів». Разом з тим, посадовий оклад судді місцевого суду, після скасування вищезазначеного обмеження, тепер становить 10 мінімальних розмірів заробітної плати.
Ми розуміємо, що держава переживає нелегкий період свого розвитку, в який потребує від усіх громадян розуміння складної економічної ситуації Ми виступаємо проти соціальної несправедливості і вимагаємо поваги до своєї щоденної, не менш важливої для судової системи, праці, значення якої остаточно нівелювалося реєстрацією проекту Закону «Про Державну службу» №2490 в сукупності із скасуванням обмеження максимального розміру заробітної плати високопосадовців.
Чиннезаконодавство забороняє державному службовцю брати участь у страйках. Зважаючи на це, очевидним видається припущення про те, що у судовій системі в декілька разів зросте кількість звільнень працівників, серйозними проблемами стануть плинність кадрів та брак досвідчених фахівців. Це неодмінно призведе до суттєвого погіршення роботи всіх органів судової влади у державі.
Оплата праці працівників апарату суду втратила свою стимулювальну функцію, оскільки заробітна плата тепер майже не залежить від кваліфікації персоналу та фактичних результатів праці.
Низький рівень заробітної плати й високі вимоги до кандидатів на посади державних службовців не мотивують до влаштування на вакантні посади працівників апарату суду. Така ситуація характерна не тільки для місцевих судів, a йдля інших органів судової влади.
Гідна заробітна плата працівників апарату судуне тількизапорука належного рівня судової діяльності. Це і стабільні відрахування з бюджету для формування соціальних фондів та забезпечення соціального захисту населення.
Беручи до уваги все вищевикладене, з метою збереження кадрів, заохочення юристів до роботи у судових установах та запобігання погіршенню діяльності судів, просимо вас:
— вжити негайних та дієвих заходів щодо приведення Кабінетом Міністрів України положень постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 №268 у відповідність із чинним Законом України «Про судоустрій і статус суддів» (у редакції Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12.02.2015 № I92-VIII);
— внести зміни до проекту Закону «Про Державну службу» від 30.03.2015 №2490, що полягають у виключенні з розділу X Прикінцевих та перехідних положень цього законопроекту підпункт 7 пункту 4, який стосується виключення абзацу 2 частини 1 статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» такого змісту: «При цьому розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до шостої категорії посад державних службовців, установлюється в розмірі 30 відсотків посадового окладу судді місцевого суду. Посадові оклади працівників апарату суду, посади яких віднесені до кожної наступної категорії посад державних службовців, установлюються з коефіцієнтом 1,3 пропорційно посадовим окладам працівників апарату суду, посади яких віднесені до попередньої категорії посад державних службовців».
З повагою,
за дорученням зборів працівників апарату
Хустського районного суду Закарпатської області,
керівник апарату Хустського районного суду
Закарпатської області Фалікеєвич Н.І.
Заступник керівника апарату Паш В.В.
Помічник голови суду Росоха Ю.В.
Помічник судді Антонь Є.І.
Помічник судді Лемак І.І.
Помічник судді Пилип І.В.
Помічник судді Калинич А.Й.
Головний спеціаліст з ІТ Смалюга А.В.
Головний спеціаліст з матеріально-
технічного забезпечення Шулинець В.М.
Консультант з кадрової роботи суду Ярема С.М.
Секретар судового засідання Соймик Н.І.
Секретар судового засідання Форкош Д.З.
Секретар судового засідання Раковці Г.Ю.
Секретар судового засідання Попадинець Я.В.
Секретар судового засідання Галай В.В.
Секретар судового засідання Данило І.С.
Секретар судового засідання Турдай В. Ю.
Секретар судового засідання Плиска Т.Ю.
Секретар суду Сабов С.В.
Консультант суду Цопко С.В.
Старший судовий розпорядник Комар М.М.
Судовий розпорядник Сідак Т.В.
Експедитор суду Шкробинець Н.І.